Brev:
Vil ikke mades - 8 mdr.
4. maj 2009
Alder:
8 mdr.
Vil ikke mades - 8 mdr.
Kære Helen
Først - tusind tak for din fantastiske brevkasse.
Min søn er nu 8 mdr gammel, og er ved at blive en selvstændig lille fyr! Han vil fx. ikke have tøj af og på eller smøres ind i solcreme. Det bliver han nu alligevel, mens jeg fortæller ham, at jeg godt kan høre han ikke vil - men det bliver han altså nødt til, og det er overstået lige om lidt. :o)
Hans vilje komer også frem ved madbordet, hvor han længe har fået lov at sidde med frugt og rugbrødshapser selv - samtidig med han fik skemad. Men nu nægter han at tage imod skeen. Han lukker simpelthen munden, og vender hovedet væk - og bliver meget meget vred, hvis jeg bliver ved med at forsøge. Han vil SELV spise. Så nu har jeg lagt skemaden på hylden for en tid.
Nu spiser han så rugbrød med div. grøntssags-, fiske-, og kød-, smørepålæg på. (Brødet dryppes først med olie, for at berige maden en anelse). Han spiser også frugtstykker og div. typer frikadelle. Jeg kan ikke få ham til at spise kogte stykker grøntsager eller pastaskruer. Så jeg laver både forskellige vegetarfrikadeller, kødfrikadeller og fiskefrikadeller..... stort arbejde.....
Han er jo i en alder, hvor han skulle begynde at spise af vores mad. Men det kræver jo ofte, at han kan få maden ind med ske... han kan jo fx ikke spise lasagne eller ris med fingrene.
Hvornår kan jeg begynde at lade ham øve sig í at selv spise med ske? Mens han fik skemad, sad han altid selv med en ske, mens jeg madede ham. Når han så ville have fat i den ske, jeg brugte, byttede vi bare. :o) Så han kender skeen - men bruger den til at banke i bordet eller bide i skaftet. Skal jeg træne med ske og føre hans hånd? Eller hvordan gør man? Og er det for tidligt?
Hans mad ligger bare på bordet - vi er ikke begyndt at bruge tallerken endnu - synes du, vi skal det? Eller er det ligegyldigt?
Han tager fint på i vægt og trives rigtig fint. Han er glad og meget snakkende, og der kommer mange nye stavelser. Han begyndte at kravle for ca 14 dage siden - og begyndte at rejse sig op ved møblerne for ca 1 uge siden. Så han har travlt, rent motorisk. Jeg vil gerne, at han får den mad, han alderssvarende har brug for. Men jeg vil jo ikke "pace" ham - han har jo selv så travlt med al mulig anden udvikling. :o)
Så skal han bare spise rugbrødshapser og et udvalg af frikadeller lidt endnu....? Eller skal vi igang med tallerken og ske?
På forhånd mange tak for dit svar.
De bedste hilsner fra Kari