Vil ikke mades - 8 mdr.

4. maj 2009

Alder:
8 mdr.

Vil ikke mades - 8 mdr.

Kære Helen

Først - tusind tak for din fantastiske brevkasse.

Min søn er nu 8 mdr gammel, og er ved at blive en selvstændig lille fyr! Han vil fx. ikke have tøj af og på eller smøres ind i solcreme. Det bliver han nu alligevel, mens jeg fortæller ham, at jeg godt kan høre han ikke vil - men det bliver han altså nødt til, og det er overstået lige om lidt. :o)

Hans vilje komer også frem ved madbordet, hvor han længe har fået lov at sidde med frugt og rugbrødshapser selv - samtidig med han fik skemad. Men nu nægter han at tage imod skeen. Han lukker simpelthen munden, og vender hovedet væk - og bliver meget meget vred, hvis jeg bliver ved med at forsøge. Han vil SELV spise. Så nu har jeg lagt skemaden på hylden for en tid.

Nu spiser han så rugbrød med div. grøntssags-, fiske-, og kød-, smørepålæg på. (Brødet dryppes først med olie, for at berige maden en anelse). Han spiser også frugtstykker og div. typer frikadelle. Jeg kan ikke få ham til at spise kogte stykker grøntsager eller pastaskruer. Så jeg laver både forskellige vegetarfrikadeller, kødfrikadeller og fiskefrikadeller..... stort arbejde.....

Han er jo i en alder, hvor han skulle begynde at spise af vores mad. Men det kræver jo ofte, ...

Annonce

... at han kan få maden ind med ske... han kan jo fx ikke spise lasagne eller ris med fingrene.

Hvornår kan jeg begynde at lade ham øve sig í at selv spise med ske? Mens han fik skemad, sad han altid selv med en ske, mens jeg madede ham. Når han så ville have fat i den ske, jeg brugte, byttede vi bare. :o) Så han kender skeen - men bruger den til at banke i bordet eller bide i skaftet. Skal jeg træne med ske og føre hans hånd? Eller hvordan gør man? Og er det for tidligt?

Hans mad ligger bare på bordet - vi er ikke begyndt at bruge tallerken endnu - synes du, vi skal det? Eller er det ligegyldigt?

Han tager fint på i vægt og trives rigtig fint. Han er glad og meget snakkende, og der kommer mange nye stavelser. Han begyndte at kravle for ca 14 dage siden - og begyndte at rejse sig op ved møblerne for ca 1 uge siden. Så han har travlt, rent motorisk. Jeg vil gerne, at han får den mad, han alderssvarende har brug for. Men jeg vil jo ikke "pace" ham - han har jo selv så travlt med al mulig anden udvikling. :o)

Så skal han bare spise rugbrødshapser og et udvalg af frikadeller lidt endnu....? Eller skal vi igang med tallerken og ske?

På forhånd mange tak for dit svar.

De bedste hilsner fra Kari

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Mekonium - den første afføring

Mekonium er betegnelsen for den første afføring, som spædbarnet har. Afføringen er sort og klæbrig og ser ud som tjære.

Det, der kommer ud, er det fostervand, som barnet har drukket, da det lå inde i maven. Det indeholder blandt andet hår og afstødte hudceller. Fostervand, hår og hudceller samler sig i tarmen og bliver udskilt som mekonium, når barnet bliver født. Nogle gange udskiller barnet mekonium forbindelse med fødslen, hvilket er med til at give grønt fostervand.

Læs mere i Babylex

Moderkage

Moderkagen forsynet barnet med næring, imens det ligger inde i livmoderen. Når fødslen er forbi, og navlestrengen er klippet over, så skal moderkagen fødes.

Hos nogle kvinder kommer den helt af sig selv, hos andre skal man presse lidt for at få den ud. Det kan ske, at moderkagen ikke kan komme ud på normal vis og derfor må kvinden bedøves, og den må fjernes af en læge. Bedøvelse er nødvendigt, for hvis kvinden var vågen, ville det gøre meget ondt.

Når moderkagen...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Selvfølgelig har jeg en tilknyttet kommunal sundhedsplejerske, men jeg er super glad for mit medlemskab hos NetSundhedsplejerkse.dk, da der dukker mange spørgsmål op i løbet ugen med en lille ny og jeg kan kun anbefale det.

Camilla Martin